ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. コンテンツタイプ
  2. 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper
  1. 大阪市立大学
  2. 文学部・文学研究科
  3. 紀要
  4. 人文研究

「無知な観客」の誕生 : 四ツ橋文楽座開場後の人形浄瑠璃とその観客

https://doi.org/10.24544/ocu.20220416-009
https://doi.org/10.24544/ocu.20220416-009
118739fa-ad30-422a-a60a-2ea0e9f67175
名前 / ファイル ライセンス アクション
04913329-73-32.pdf 本文 (3.7 MB)
Item type 共通(1)
公開日 2022-04-15
タイトル
タイトル 「無知な観客」の誕生 : 四ツ橋文楽座開場後の人形浄瑠璃とその観客
言語 ja
タイトル
タイトル ムチナ カンキャク ノ タンジョウ ヨツバシ ブンラクザ カイジョウゴ ノ ニンギョウ ジョウルリ ト ソノ カンキャク
言語 ja-Kana
その他のタイトル
その他のタイトル The emergence of "ignorant" spectators : Bunraku theater and its spectatorship after the opening of the Yotsubashi-Bunrakuza
言語 en
作成者 海老根, 剛

× 海老根, 剛

KAKEN2 1000000419673
RESEARCHMAP netz_haut

ja 海老根, 剛
大阪市立大学

ja-Kana エビネ, タケシ

en Ebine, Takeshi

Search repository
権利情報
言語 en
権利情報 © The Author(s)
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 人形浄瑠璃
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 四ツ橋文楽座
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 観客
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 劇場
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 古典芸術
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Bunraku
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Yotsubashi-Bunrakuza
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 spectatorship
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 theater
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 classical art
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文の主題は、昭和五年一月の四ツ橋文楽座の開場前後に生じた人形浄瑠璃を取り巻く環境の変容を、観客という観点から考察することである。四ツ橋文楽座の開場は、人形浄瑠璃の劇場にそれまでとはまったく異なるタイプの新しい観客をもたらした。本論では、この新しい観客を二重の無知によって特徴づけられる観客として定義したうえで、彼らがどのように人形浄瑠璃の舞台と向き合ったのかを三つの観点から考察する。第一に、興行主である松竹が新しい観客をどのように理解し、彼らにどのようにアプローチしたのかを、プログラム冊子の分析を通して明らかにする。第二に、四ツ橋文楽座がもたらした劇場の近代化が新しい観客たちの観劇態度にいかなる影響を与えたのかを検討する。第三に、新しい観客の観劇態度が同時代の観察者によってどのように論じられていたのかを確認し、無知な観客に特有の真面目さについて考察を加える。これらの検討を通して、本論は、四ツ橋文楽座に登場した無知な観客たちのあいだで、古典芸術として人形浄瑠璃に向き合う観劇態度が形成されたことを指摘し、四ツ橋文楽座が新旧の観客が共存する混淆的な空間であったことを確認する。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper examines the changes in the situation surrounding the Bunraku theater following the opening of the Yotsubashi-Bunrakuza in January 1930; it brought a new type of spectator to the newly built, modern-style auditorium. In this paper, we define this new type of audiences as "doubly ignorant" spectators and analyze how they experienced the performance of the Bunraku theater from three points of view. First, we analyze the cover design and greetings of the playbill of the Yotsubashi-Bunrakuza to determine how the operator of the show (Shochiku) understood new spectators and tried to contextualize their theatrical experience. Second, we focus on the characteristics of the modern auditorium of the Yotsubashi-Bunrakuza which predetermined the conditions for potential theatrical experiences of new spectators. Third, we examine the observations of one contemporary critic of ignorant spectators' attitudes toward the performances and discuss the characteristic seriousness of the ignorant spectators. Finally, this paper points out that among these new ignorant spectators emerged the modern attitude toward the Bunraku theater, one that considers this kind of traditional theater as "classical art."
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 水内俊雄教授授退任記念
言語 ja
出版者
出版者 大阪市立大学大学院文学研究科
言語 ja
言語
言語 jpn
記事種別等
内容記述タイプ Other
内容記述 研究論文 = Article
言語 ja
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.24544/ocu.20220416-009
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AN00029688
書誌情報 ja : 人文研究
en : STUDIES IN THE HUMANITIES

巻 73, p. 32-13, 発行日 2022-03-31
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0491-3329
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-11 02:11:46.891564
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3