WEKO3
アイテム
ルール支配行動を制御する他者の役割 : 教示者、観察者、媒介者
https://doi.org/10.24544/ocu.20190404-003
https://doi.org/10.24544/ocu.20190404-0038ab9875c-e5df-4805-a308-880266033298
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 共通(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-04-04 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ルール支配行動を制御する他者の役割 : 教示者、観察者、媒介者 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ルール シハイ コウドウ オ セイギョ スル タシャ ノ ヤクワリ キョウジシャ カンサツシャ バイカイシャ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | Three roles of other person who affects rule-governed behavior : Instructor, observer, and mediator | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
作成者 |
中村, 敏
× 中村, 敏× 佐伯, 大輔
KAKEN2
1000060464591
|
|||||||||||
権利情報 | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
権利情報 | © The Author(s) | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | ルール支配行動は、ヒトに特有とされる言語による行動制御を扱う行動分析学の研究領域の1つである。Zettle & Haves(1982)によると、随伴性を記述した言語刺激(ルール)を他者に呈示(教示)された際の被教示者の行動は、行動に随伴する自然な結果と、他者に媒介された社会的な結果という2種類の結果の影響を受ける。これを踏まえると、被教示者が教示に追従するかどうかは、他者が重要な役割を担う。本稿では、ルール支配行動に影響を与える他者の役割を(a)教示者: 被教示者にルールを呈示する役割、(b)観察者: 被教示者が教示と一致した行動をしているかを確認する役割、(c)媒介者: 被教示者の行動に応じて結果を呈示する役割、の3つに分け、それぞれに関する研究を概観する。その結果を踏まえ、各役割に関して、検討が不十分な点、および今後検討すべき課題について論考する。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Rule-governed behavior is one of research areas of behavior analysis that has studied control of behaviors by verbal stimuli that are thought to be specific to humans. According to Zettle & Hayes(1982), two sets of contingencies are related to rule-governed behavior: One includes natural consequences of behaviors, the other includes socially mediated consequences of them. Given this concept, other person should play a crucial role for rule-following behavior of the actor. In this article, we discuss three roles of other person who affects behavior of the actor: Instructor, observer, and mediator. The role of instructor is presenting rules to the actor, the role of observer is checking whether the actor follows the rules or not, and the role of mediator is delivering consequences that should control rule-following behavior of the actor. This article reviews relevant studies, and then discusses limitations of previous research and suggestions for future research in this area. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 井上徹教授 : 大黒俊二教授退任記念 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 大阪市立大学大学院文学研究科 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
記事種別等 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究ノート = Note | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.24544/ocu.20190404-003 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
関連情報 | ||||||||||||
識別子タイプ | NCID | |||||||||||
関連識別子 | AN00029688 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 人文研究 en : STUDIES IN THE HUMANITIES 巻 70, p. 229-244, 発行日 2019-03 |
|||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0491-3329 |