ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. コンテンツタイプ
  2. 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper
  1. 大阪市立大学
  2. 文学部・文学研究科
  3. 紀要
  4. 人文研究

学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の学びの特徴 : 3つのケースの比較を通じて

https://doi.org/10.24544/ocu.20180412-007
https://doi.org/10.24544/ocu.20180412-007
64bcbf8e-d662-4f34-9a55-9420c5dd8fa9
名前 / ファイル ライセンス アクション
04913329-69-21.pdf 本文 (2.3 MB)
Item type 共通(1)
公開日 2018-04-12
タイトル
タイトル 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の学びの特徴 : 3つのケースの比較を通じて
言語 ja
タイトル
タイトル ガッコウ オ キバン トシタ カリキュラム カイハツ ニ シスル ガッコウチョウ ノ マナビ ノ トクチョウ ミッツ ノ ケース ノ ヒカク オ ツウジテ
言語 ja-Kana
その他のタイトル
その他のタイトル Characteristics of the School Leaders' Professional Learning Contributing to School-Based Curriculum Development : Comparison of three cases
言語 en
作成者 島田, 希

× 島田, 希

KAKEN2 1000040506713
RESEARCHMAP read0152687

ja 島田, 希
大阪市立大学

ja-Kana シマダ, ノゾミ

en SHIMADA, Nozomi

Search repository
木原, 俊行

× 木原, 俊行

KAKEN2 1000040231287
RESEARCHMAP read0133826

ja 木原, 俊行
大阪市立大学

ja-Kana キハラ, トシユキ

en KIHARA, Toshiyuki

Search repository
権利情報
言語 en
権利情報 © The Author(s)
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、学校を基盤としたカリキュラム開発における学校長の「学び」の特徴を導出することである。特色あるカリキュラムの開発を推進している小学校3校の学校長に、その軌跡、そこで彼らが果たした役割、それに必要とされた学びについて半構造化インタビューを実施した。分析の結果、学校長が、カリキュラム開発の成立と充実に向けて問題解決を繰り広げていること、それには学びが必要となる場合が少なくないことが確認された。そして、その特徴として、以下の4点が明らかとなった。まず、リソースの確保と活用に関する問題の解決にむけて、彼らに学びが必要とされていることが明らかになった。次に、カリキュラム開発に伴う学校長の学びの方法の多様性が確認された。具体的には、「自己の経験の省察」「他者からの助言の吸収」「文献等の読解」「実地経験」という4つのレパートリーがあることが明らかになった。加えて、そうした学びには「感情的揺らぎ」への対処を伴っている場合が少なくないことも確認された。さらに、SBCDのための学校長の学びは、一般のリーダーシップ開発に比して、臨床性が強く、状況依存的であった。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to clarify the characteristics of the school leaders' professional learning contributing to School-Based Curriculum Development (SBCD). The participants were three school leaders who facilitated the SBCD in elementary schools. Semi-structured interviews were conducted to the school leaders. We collected the data about the process of the SBCD, their roles for the SBCD and their professional learning which was necessary to facilitate the SBCD. Data indicated the school leaders developed the problem solving for realization and improvement of the SBCD and their professional learning was necessary in many cases. In addition, four features of their professional learning were found. Firstly, their professional learning was activated in problem solving for managing the resources. Secondly, there are the four kinds of school leaders' professional learning for the SBCD: reflection on their experiences, following the advices from others, getting ideas from literature and fieldwork. Thirdly, their professional learning was regarded caring their emotional conflicts in many cases. Fourthly, their professional learning was strongly clinical and situational than general leadership development.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 三上雅子教授退任記念 / 本研究の一部は、JSPS科研費17K01141の助成による。
言語 ja
出版者
出版者 大阪市立大学大学院文学研究科
言語 ja
言語
言語 jpn
記事種別等
内容記述タイプ Other
内容記述 研究論文 = Article
言語 ja
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.24544/ocu.20180412-007
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AN00029688
書誌情報 ja : 人文研究
en : STUDIES IN THE HUMANITIES

巻 69, p. 21-39, 発行日 2018-03
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0491-3329
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-11 02:06:36.863409
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3